رضا صابونچی؛ نصرت اله عابدینی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی- ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی است. روش تحقیق توصیفی -همبستگی و از حیث هدف کاربردی به صورت میدانی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی قاسمی (2017) و میزان مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015) بود که روایی محتوایی آن ها توسط 8 نفر از اساتید متخصص حوزه مدیریت ورزشی و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 77/0 و 74/0 مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های فراوانی و درصد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموروف– اسمیرنف و آزمون مدلیابی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزارهای آماریSPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته علوم ورزشی ارتباط مثبت، مستقیم و معناداری دارد. توسعه هر چه بیشتر زیرساختهای رسانهای در دانشگاهها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از انواع رسانه ها به عنوان یک ابزار و تقویتکننده مهارتهای ارتباطی افراد فعال در حوزه ورزش باید مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران حوزه آموزش عالی قرار گیردکه نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه در همه جنبههای زندگی دانشجویان علوم ورزشی خواهد بود.